onsdag 15 december 2010

Översikt I. Läkeväxter och deras verkan

Här kommer en sammanställning av mina läkeväxter och deras huvudsakliga medicinska användning. För en utförlig beskrivning av vilka växtdelar som används, deras verksamma innehåll och hur de prepareras länkar jag till inlägg om respektive växt. Översikten kompletteras allteftersom planerade inlägg publiceras.

Blåbär Vaccinium myrtillus

(inlägg planeras)










Brännässla Urtica dioica

  • Anemi
  • Håravfall
  • Högt blodsocker
  • Förkylning





Citronmellis Melissa officinalis

  • Huvudvärk
  • Förhöjt blodtryck
  • Förkylning
  • Lättare depression
  • Nervösa magbesvär
  • Sömnlöshet



En Juniperus communis

(inlägg planeras)










Fläder Sambucus nigrus

(inlägg planeras)










Groblad Plantago major

(inlägg planeras)










Gullviva Primula veris

(inlägg planeras)








Gurkört Borago officinalis

  • Feber
  • Luftrörskatarr
  • Lättare depression
  • Nervösa magbesvär
  • Sömnlöshet




Havtorn Hippophaë rhamnoides

(inlägg planeras)










Ingefära Zingiber officinale

  • Antioxidant
  • Antiseptisk
  • Avslappnande
  • Slemlösande
  • Svettdrivande




Johannesört Hypericum perforatum

(inlägg planeras)









Ljung Calluna vulgaris

  • Sömnlöshet









Majs Zea Mays

(inlägg planeras)










Maskros Taraxacum officinale

  • Avgiftande
  • Galldrivande
  • Laxerande
  • Vattendrivande





Nyponros Rosa canina

(inlägg planeras)










Pepparmynta Mentha x piperita

(inlägg planeras)









Ringblomma Calendula officinalis

(inlägg planeras)










Rosmarin Rosmarinus officinalis

(inlägg planeras)










Rödklöver Trifolium pratense

(inlägg planeras)










Rölleka Achillea millefolium

  • Feber
  • Förkylning
  • Insektsbett
  • Snuva
  • Sår
  • Tandköttsinflammation



Salvia officinalis

(inlägg planeras)










Smultron Fragaria vesca

(inlägg planeras)










Snärjmåra Galium aparine

  • Akne
  • Eksem
  • Feber
  • Inflammationshämmande





Timjan Thymus serphyllum
  • Akne
  • Aptitlöshet
  • Fotsvamp
  • Förkylning
  • Halsont
  • Hosta
  • Mjäll
  • Snuva


Vitlök Allium sativum

(inlägg planeras)










Våtarv Stellaria media

(inlägg planeras)










Äkta vallört Symphytum officinale

  • Inflammation i muskler och leder
  • Svårläkta sår







Älgört Filipendula ulmaria

  • Feber
  • Förkylning







Åkerfräken Equisetum arvense

  • Glanslöst hår
  • Hudproblem
  • Spröda naglar


12 kommentarer:

  1. Vad fint! Ser fram mot att läsa dina kommande inlägg.
    Själv hittade jag en bok om Linnés läkeväxter på bilbioteket i veckan. En bok de hade rensat ut och sålde för 10 kr.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Du är såå duktig. Ser verkligen fram emot detta. Skulle definitivt behöva nån dunder kur mot förkylning just nu.
    Tyvärr så kommer jag inte ihåg var jag köppte den rosen. Skall se om jag hittar nån bild av etiketten som kan ge en ledtråd. Stor kram /Gela

    SvaraRadera
  3. Hej igen, hittade bilden, köppte den tydligen på Plantagen. Var en av dom första rosorna som jag köppte till trädgården. Kram/Gela

    SvaraRadera
  4. Hej Laila, vad fint och intressant inlägg! Jag ser att du har ungefär samma husapotek som mig, fast gurkörten hade jag inte kläm på medicinska egenskaperna, intressant ! Ser också fram emot majs och rödklöverpresentationen, för de har jag inte använt. Däremot kan jag verkligen rekommendera nässlan som antiinflammatorisk, har hävt artrosinflammation och andra muskelinflammationer åtskilliga gånger med brännässelte. Det tar 3 dagar ungefär innan det vänder. Ha en fin kväll
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt, Laila! Du har en utmärkelse att hämta hos mig:)

    SvaraRadera
  6. Du är en kunskapsbank Laila! ha det fint i snön!

    SvaraRadera
  7. Vad konstigt Laila att det här inlägget dök upp hos mig först idag!
    Läs mitt mail/Anja

    SvaraRadera
  8. Hej du rara!

    Tittar bara in till dig för att
    önska dig en godaste julen
    och ett lika gott 2011!
    Kram till dig/Sofia

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Konstigt att jag inte sett att nu har gjort detta inlägg. Är just för stunden trött på bloggeri strul.
    Det här kommer att bli toppen bra Laila och jag kommer att ha din blogg som ett lite apotek dig jag kan gå och se vad jag skall göra.
    STor julekram till dig från mig
    Annika
    En till Johan också

    SvaraRadera
  10. Dit skall det vara.
    Dags att lägga sig tror jag.
    Hörs
    Annika

    SvaraRadera
  11. Hey there ωould you mind letting me κnow ωhich hoѕting company уou're using? I'ѵe loaԁеԁ youг blog in 3 сomρletelу ԁіfferent brοwseгs
    аnd I muѕt sаy this blog loads а
    lot quickеr then most. Can yоu ѕuggest a good іnternеt hоsting
    ρгovіdеr at a fair price? Manу thаnks,
    I apprесiate іt!

    Looκ at my websіte: waagg.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. I use www.blogger.com
      It is free of charge and quite reliable nowadays.
      Greetings

      Radera